در گفت‌وگوی ایران تئاتر با بهزاد صدیقی سخن‌گو و مدیر اجرایی بنیاد رادی مطرح شد 

همه‌ی بایدها و نبایدهای وب‌گاه بنیاد اکبر رادی

 

رامین فناییان: وب‌گاه بنیاد اکبر رادی به نشانی bonyadradi.ir درتاریخ نهم آذرماه ۱۳۹۹ راه‌اندازی شد و در دسترس عموم قرار گرفت. این وب‌گاه در ۱۴ بخش  مطالب و تصاویری را درباره‌ی آثار استاد اکبر رادی و هم‌چنین فعالیت‌های این بنیاد منتشر کرده است. را‌ه‌اندازی این وب‌گاه بیش از شش ماه زمان برده که با طراحی، مسئولیت و هدایت بهزاد صدیقی به عنوان مدیر اجرایی و سخن‌گوی این بنیاد به انجام رسیده است. با وی درباره‌ی طرح را‌ه‌اندازی و چه‌گونگی شروع به کار این وب‌گاه، اهمیت، ضرورت، شکل و محتوا و… آن به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

 

از آن‌جا که بیش از ده سال از تأسیس و فعالیت بنیاد اکبر رادی می گذرد، چه‌طور شد که این وب‌گاه به تازگی راه افتاده؟ اساسن شکل‌گیری و راه‌اندازی وب‌گاه بنیاد اکبر رادی از چه زمانی و توسط چه کسی در این بنیاد مطرح شد؟

واقعیت این است که زمانی که بنیاد اکبر رادی شروع به کار کرد، ابتدا درگیر مجوزگرفتن آن بودیم. آن‌قدر کارهای مهم و اساسی می بایست انجام می‌شد که اصلن راه‌اندازی وب‌گاه برای این بنیاد در الویت برنامه‌ها نبود. تقریبن از پنج سال قبل، ایده ایجاد و را‌ه‌اندازی آن را در جلسه‌ی هیئت مدیره‌ی وقت این بنیاد مطرح کردم. همگی بدون استثنا از این موضوع استقبال کردند و ضرورت آن را مهم دانستند. خانم عنقا (همسر استاد اکبر رادی) بیش از بقیه از این موضوع استقبال کردند. بعد از آن به دنبال آن بودیم که بودجه‌ای برای آن تأمین کنیم اما چون این بنیاد، بودجه‌ی ثابت و مشخصی نداشت و هم‌چنان هم ندارد، به دلیل برنامه‌هایی که در طول سال داشتیم و با حداقل بودجه و هزینه‌ها هم برگزار می‌شد، به سادگی این امکان را نداشتیم که به سمت طراحی و راه‌اندازی آن برویم. اما به هر حال پیش از برگزاری نخستین دوره‌ی جشنواره‌ی تئاتر اکبر رادی در سال ۹۷ فکر راه‌اندازی آن جدی‌تر شد که با بودجه و هزینه‌های این جشنواره تأمین شود. اما بودجه‌ی جشنواره آن‌قدر کم بود و آن‌قدر دیر پرداخت شد که این امر به موقع امکان‌پذیر نشد و طبیعتن برنامه‌ریزی‌ها تغییر کرد. برای همین از زمستان سال گذشته تصمیم گرفتیم که تا زمان شروع برگزاری دوره‌ی دوم این جشنواره این وب‌گاه طراحی و آماده‌سازی شود. به همین دلیل با چندین طراح فنی وب‌گاه صحبت کردم و در نهایت به یکی از آن‌ها سفارش دادم. البته بحث تأمین هزینه‌ها به قوت خود باقی بود. پس از پایان برنامه‌نویسی و طراحی فنی آن، بخشی از محتوا و تصاویر آن را در اختیار ویراستار و مسئول این وب‌‌گاه قراردادم. در طول بهار امسال نیز هر بخشی که مطالب اولیه‌ آن آماده‌ی بارگذاری می‌‍‌شد به مسئول آن می‌دادم تا آن‌ها را بارگذاری کند. طراح فنی هم باقی‌مانده‌ی امور فنی آن را هم‌زمان با بارگذاری عکس‌ها و مطالب انجام می‌داد. در همین زمان مشکلاتی هم بر سر راه‌مان پیش می‌آمد که شرکت پشتیبان می‌بایستی انجام می‌داد که این مشکلات را این شرکت می‌بایستی حل می‌کرد. در و اقع این مشکل مزید بر علت شد تا این وب‌گاه چند ماه دیرتر از موعد در دسترس همگان قرار گیرد.

اهمیت و ضرروت ایجاد این وب‌گاه چه‌گونه ارزیابی می‌کنید؟

طبیعی است در دنیای امروز هر مؤسسه‌ و بنیاد و مرکز تخصصی‌ای، نیاز به وب‌گاه‌ تخصصی خودش را دارد تا بتواند خواسته‌های علاقه‎مندانش را مرتفع کند و اطلاعات و فعالیت کاری خود را در فضای مجازی تخصصی در زمان‌های لازم و به سرعت منتشر کند. از آن‌جایی که بنیاد اکبر رادی هم بی‌نیاز از این ابزار اطلاع‌رسانی نیست و هم می‌بایستی بر اساس اهداف، برنامه‌ها و فعالیت‌هایش مطالب مورد نیاز مخاطبان آثار و اندیشه‌های استاد اکبر رادی را تأمین کند، بنابراین برای بنیاد اهمیت داشت که این وب‌گاه راه‌اندازی شود. از طرف دیگر خیلی از علاقه‌مندان برای برخی از نیازهای خود با خانم عنقا یا من یا برخی دیگر از دوستان هیئت مدیره تماس می‌گرفتند. برای این که بتوانیم نیازهای این دسته از افراد را هم تأمین کنیم این ضرورت بیش از پیش احساس می‌شد تا این وب‌گاه زودتر در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد. از طرفی پژوهش‌گرانی که هم درباره‎ی آثار اکبر رادی به انجام پژوهش مشغول هستند، این پایگاه می‌تواند کمک شایانی به آن‌ها بکند. البته این مهم با تکمیل محتوا و مطالب آن در بخش مقالات، نقدها، یادداشت‌ها و گفت‌وگوها می‌تواند بیش‌تر به آن‌ها یاری‌رسان باشد.

شناخت شما از محتوا و شکل فنی و بصری آن چه‌قدر و به چه صورت بود؟

طبیعتن با توجه به شناختی که از محتوا و مطالبی که درباره‌ی آثار این نمایشنامه‌نویس منتشر شده، دارم و به عنوان عضو هیئت مدیره نیز اطلاعاتی که از برنامه‌ها و فعالیت‌های این بنیاد دارم، در بخش محتوایی کاملن می‌دانستم این وب‌گاه به چه محتوایی نیاز دارد. هر چند از مشورت برخی از دوستان هم بی‌بهره نبودم. در بخش فنی و شکل بصری هم اطلاعات عمومی و اولیه‌ آن را داشتم اما طبعن با چندین طراح هم صحبت کردم که بتوانیم بر اساس حداقل هزینه‌ها وب‌گاه خوبی را آماده کنیم. می‌دانم با هزینه‌ی مکفی، می‌توانیم به شکل بهتری از آن برسیم اما فعلن با حداقل هزینه به این شکل رسیدیم. قطعن پوسته‌های بهتری می‌توان برای آن طراحی کرد که نیازمند صرف هزینه است.  

بخش‌بندی محتوا و مطالب این وب‌گاه را بر اساس چه پیش‌نیازهایی تعریف کردید؟

بر اساس آثار استاد اکبر رادی و نمایش‌هایی که از ایشان به روی صحنه رفته بود و نیز بر حسب فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که این بنیاد انجام داده یا انجام خواهد داد و هم‌چنین بر حسب نیاز‌های کاربردی مخاطبان و یا پژوهش‌گران این بخش‌بندی و دسته‌بندی صورت گرفت. طبیعتن فعالیت‌های بنیاد رادی و فعالیت‌های نوشتاری و فرهنگی هنری از استاد رادی در زمان حیات ایشان و آثار به‌جای مانده از ایشان، راهنمای ما برای انجام این تقسیم‌بندی بود که چه‌گونه بخش‌های این وب‌گاه را دسته‌بندی کنیم. از سوی دیگر مطالعه و بررسی تعداد محدودی از وب‌گاه‌های تخصصی دیگر نیز در این بخش‌بندی تا اندازه‌ای به ما کمک کرد.

فکر می کنید برای تکامل رسیدن وب‌گاه بنیاد اکبر رادی چه‌قدر می‌بایستی کار شود و چه زمانی می‌توانید به ایده‌آل‌ها نزدیک شوید؟

دست‌یابی به ایده‌آل‌ها در اغلب کارها همیشه سخت و گاه تا اندازه‌ای غیر ممکن بوده. اما معتقدم این وب‌گاه برای تکمیل و تکامل رسیدنش، نیاز به حداقل یک سال زمان دارد. در بخش فنی و طراحی حداکثر به یک بازه‌ی زمانی دو تا سه ماهه نیاز است تا کار آن به اتمام برسد اما برای تکمیل کردن بخش محتوایی به حداقل شش ماه تا یک سال وقت لازم داریم و از همه مهم‌تر نیاز به چند همکار و مترجم تمام‌وقت و با بودجه‌ی کافی برای پرداخت دست‌مزدها و نیز انجام یک‌سری کارهای فنی و عکاسی و … داریم؛ چرا که مطالب زیادی هم در آرشیو فرهنگی خانواده‌ی محترم استاد رادی و نیز بنیاد رادی موجود است و هم مطالب منتشر شده‌ی زیادی در رسانه‌ها یا در پایان‌نامه‌های دانش‌گاهی دانش‌کده‌های تئاتری ایران است که البته این نوع مطالب دانشگاهی نیاز به فهرست‌نویسی و جمع‌آوری دارد. اما از طرفی دیگر این وب‌گاه نیاز به بخش‌هایی نظیر فروش‌گاه برای خرید کتاب‌ها یا فیلم‌تئاترهای آثار استاد رادی از طریق ایجاد درگاه یا موارد این چنینی دیگر و هم‌چنین بخشِ پخشِ نمایش قطعاتی از اجراهای شاخصی که از آثار رادی صورت گرفته یا بخشِ پخشِ صوتی برای پخش نمایشنامه‌های رادیویی، نمایشنامه‌خوانی‌های درست و قوی، سخن‌رانی‌ها و گفت‌وگوهای استاد رادی، سخنرانی‌ پژوهش‌گران و هنرمندانی که در سمینارهای رادی‌شناسی سخن گفته‌اند یا افرادی که در محافل فرهنگی غیر از بنیاد رادی سخن‌رانی کرده‌اند، دارد. این وب‌گاه به بخش‌ دیگری که می تواند بخش آرشیوی آن باشد یا بخش همایش ملی رادی‎‌شناسی یا سمینار رادی‌شناسی و پژوهشی یا بخش آموزشی هم می‌تواند داشته باشد تا از هر نظر پر و پیمان و غنی باشد. بخش انگلیسی یا ترجمه هم می‌تواند به چندین بخش لازم و مهم و کاربردی دیگر تقسیم‌بندی شود.

بخش انگلیسی این وب‌گاه می‌تواند کمک بسیاری در شناساندن شخصیت و آثار اکبر رادی و هم‌‌چنین معرفی جایگاه ادبیات نمایشی ایران به جهان باشد. این بخش یا دو زبانه یا چند زبانه بودن این وب‌گاه کی به تکمیل و تکامل می‌رسد؟ برای این مهم به چه سخت‌افزارها یا نرم‌افزارهایی نیاز دارید؟ 

بخش انگلیسی یا ترجمه بخش مهمی از این وب‌گاه است که فعلن نحیف و کوچک است. این بخش چنان که اشاره کردم به چندین بخش لازم و مهم و کاربردی دیگر می‌بایستی تقسیم‌بندی شود. فعلن به دلیل نبود بودجه نه تنها برای این بخش بل‌که برای سایر بخش‌ها هم کار زیاد دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم. به هر حال وب‌گاه هر مرکز یا نهاد و مؤسسه‌ای برای ادامه‌ی فعالیتش نیاز به یک بودجه‌ی مشخص و صرف هزینه‌هایی دارد. برای فعالیت این بخش نیاز به نیروی انسانی از جمله چند مترجم تمام‌وقت و پاره‌وقت، ویراستار و تایپیست متخصص و مسلط به زبان انگلیسی داریم. هم‌چنین نیاز به منابع مالی و بودجه‌ی درخور است تا این بخش بتواند به صورت دائمی و پویا فعالیتش را به انجام برساند. واقعیت این است تا زمانی که بودجه‌ی مشخص و معینی برای این وب‌گاه تأمین نشود، نمی‌دانیم این بخش چه زمانی تکمیل می‌شود. به نظرم بخش دولتی و بخش خصوصی می‌بایست به یاری این وب‌گاه و بنیاد بیایند تا فعالیت‌های آن تداوم داشته باشد و بتواند نیازهای علاقه‌مندان را مرتفع کند. در این خصوص شهرداری‌ها، بانک‌ها، برخی از سازمان‌ها و نهادهای دولتی و وزارت‌خانه‌ها و هم‌چنین برخی از بنگاه‌های اقتصادی بخش خصوصی، کمک‌های خوبی می‌توانند بکنند. قطعن هر چه‌قدر بخش انگلیسی یا زبان‌های پرمخاطب دیگر این وب‌گاه غنی باشد، استاد اکبر رادی و ادبیات نمایشی ایران و جایگاه این دو را بهتر و سریع‌تر می‌توانیم به جامعه‌ی جهانی معرفی کنیم.

 

این وب‌گاه چه اهداف و برنامه‌هایی را دنبال می‌کند؟ آیان همان اهداف این بنیاد را مد نظر دارد یا اهداف دیگری را برای فعالیت‌هایش در نظر دارد؟

بر اساس اهداف بنیاد و مؤسسه‌ی اکبر رادی و برنامه‌ها و فعالیت‌های آن، این وب‌گاه نیز در به انجام رساندن آن‌ها فعال خواهد بود. زنده‌نگه‌داشتن آثار و اندیشه‌های اکبر رادی و پژوهش و مطالعات علمی و دانش‌گاهی بر روی این آثار، اطلاع‌رسانی فعالیت‌های بنیاد رادی، تقویت آرشیو تصویری از آثار رادی یا آثاری که بر اساس آثار ایشان در هر مدیومی تهیه و تولید شده، ترجمه‌ی آثار استاد رادی و ترجمه‌ی مطالب درباره‌‌ی آثار ایشان از جمله اهداف و  برنامه‌های این وب‌گاه است تا در نهایت در آینده‌ای نه چندان دور این وب‌گاه، پایگاهی باشد برای انتشار همه‌ی داده‌ها و اطلاعات درباره‌ی آثار رادی که در ایران یا در کشورهای دیگر، تهیه و تولید شده یا تهیه و تولید خواهد شد.

در برنامه‌ریزی، بخش‌های مطالعاتی و راه‌اندازی وب‌گاه چه حمایت‌هایی از سایر ارگان‌های فرهنگی دریافت کردید؟ اساسن آیا حمایت شد؟

واقعیت این است که هیچ نهاد یا ارگانی خاصی به این وب‌گاه کمک مالی یا حتا کمک غیر مالی نکرده ‌است. در سال‌های اخیر در نامه‌ی درخواست به برخی از مدیران دولتی برای تأمین بودجه‌ یا کمک سالانه‌‌ به این بنیاد برای انجام فعالیت‌هایش، هزینه‌های وب‌گاه هم پیش‌بینی شده بود اما آن بودجه‌ی درخواستی سالانه هرگز پرداخت نشد. اگر نهادهای فرهنگی یا اقتصادی دولتی و حتا غیر دولتی از این طریق مطلع و متوجه راه‌اندازی چنین وب‌گاهی فرهنگی می‌شوند و صدای ما را می‌شنوند و توانایی ان را دارند که به این پایگاه فرهنگی و هنری کمک کنند، خواهش می‌کنم از کمک یه این وب‌گاه دریغ نکنند زیرا توجه به استاد اکبر رادی در واقع توجه به فرهنگ و هنر کشور ایران است و این توجه می‌تواند در آینده، به اعتلای ادبیات نمایشی و پژوهش در این حوزه و نهایتن اعتلای تئاتر ایران منجر شود.

راه‌اندازی این وب‌گاه و فعالیت‌هایی از این دست را چه‌قدر در جریان‌سازی فرهنگی در حوزه‌ی تئاتر و به ویژه رشد نمایشنامه‌نویسی مؤثر می‌دانید؟

طبیعتن رسانه‌ها و به خصوص رسانه‌های تخصصی در اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی مخاطبان و عموم مردم و نیز علاقه‌مندان به یک تخصص یا هنر، نقش مهم، تأثیرگذار و قابل توجهی دارند. وب‌گاه‌ها یا رسانه‌های تخصصی و از این وب‌گاه‌های تخصصی، علمی و پژوهشی و وب‌گاه‌های از دست، سهم مهمی بر ایجاد جریان‌سازی‌های فرهنگی هنری دارند به خصوص این‌که این مهم توأم با تحلیل و پژوهش و بررسی همراه باشد. علاوه بر این در اعتلا و ارتقای سطح علمی، آموزشی و پژوهشی ادبیات نمایشی ایران و اساسن تئاتر ایران بسیار تأثیرگذار خواهد بود و در تقویت بنیان‌های ادبیات نمایشی ما مؤثر واقع خواهد شد به شرط این‌که فعالیت‌های چنین پایگاه‌هایی، هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده و تعریف‌شده و مستمر باشد.

اساسن چرا در کشور ما بهره‌مندی هنر و هنرمندان از ابزارهای روزآمد و کارآمد این‌قدر با تأخیر اتفاق می‌افتد؟

به چند دلیل این کار با کندی و تأخیر انجام می‌شود. یکی این‌که اساسن تا کنون توجه به فرهنگ و هنر از سوی دستگا‌ه‌ها و نهادهای مهم کشوری جزو الویت‌های‌شان نبوده و طبعن توجه به ابزارهای مرتبط و پیشرفته برای تأثیرگذاری در حوزه‌ی فرهنگ و هنر هم کم‌تر بوده. دلیل دیگر مربوط به ناآگاهی و کم‌اطلاعی برخی از مراکز و افراد به تأثیرات مهم و سازنده‌ی چنین ابزارهایی است؛ دیگر این‌که کمبود دانش و سواد دیجیتالی برخی از هنرمندان یا حتا مدیران فرهنگی موجب شده تا به این ابزارهای کارآمد کم‌تر توجه شود. از همه مهم‌تر، حتا ممکن این توجهات و آگاهی به این ابزارهای روزآمد و کارآمد هم وجود داشته باشد، اما منابع مالی و بودجه‌ی لازم برای بهره‌گیری یا استفاده‌ی این نوع ابزارها در اختیار مراکز فرهنگی بخش خصوصی نباشد. 

و حرف آخر …؟

از گفت‌‌وگوی شما بسیار سپاس‌گزارم و از این که خبرگزاری و پایگاه اطلاع‌رسانی و تخصصی ایران‌تئاتر که این فرصت را فراهم کرد که درباره‌ی وب‌گاه نوپای بنیاد اکبر رادی اطلاع رسانی دقیق‌تری شود و مخاطبان تخصصی تئاتر از فعالیت‌های این وب‌گاه آگاهی بیش‌تری پیدا کنند، سپاس‌گزارم. همین‌جا از همه‌ی کسانی که مطالب و عکس‌ها و تصاویر منتشر شده‌ و نشده‌ای درباره‌ی آثار اکبر رادی دارند، می‌خواهم که این نوع مطالب و تصاویر را  به رایانامه این وب‌گاه ارسال و ایمیل کنند و این‌ که هر کسی در هر مقامی می‌تواند به این وب‌گاه کمک مالی کند با ما تماس بگیرد.

| خبرگزاری ایران تئاتر | شناسه مطلب: ۱۳۹۷۸۳




 

گزارشی از آیین پایانی دومین جشنواره‌‌ی تئاتر اکبر رادی

نخستین نشان اکبر رادی به مهدی میرباقری نویسنده‌ی نمایشنامه‌ی نهنگ تنها اهدا شد

 

آیین پایانی دومین جشنواره‌ی تئاتر اکبر رادی، عصر روز شنبه سوم اسفند ماه ۱۳۹۸ با پخش تصویر و صدای محمدرضا شجریان در تالار ناطرزاده تماشاخانه‌ی ایران‌شهر آغاز شد و در ادامه با برنامه‌‌های ویژه‌‌ی این آیین با اعلام نام برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی دومین جشنواره‌ی تئاتر اکبر رادی، آیین پایانی این جشنواره که در تالار ناظر زاده کرمانی مجموعه‌ی تماشاخانه‌ی‌ ایران‌شهر و با حضور اهالی فرهنگ و هنر، اصحاب رسانه و مدیران فرهنگی و هنری برگزار شد، حمیده بانو عنقا مدیر عامل بنیاداکبر رادی، از حامیان این جشنواره قدردانی کرد و در سخنانی منش، فروتنی و تلاش این هنرمند را برای غنا بخشیدن به تئاتر ملی ایران ستود.

سپس با حضور دکتر محمدعلی حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی هنری شورای شهر تهران، قطب‌الدین صادقی، شهرام گیل‌آبادی، مدیر عامل خانه‌ی تئاتر، حمیده بانو عنقا و محمد ولی‌زاده، کتاب یادمان رادی رونمایی شد. این کتاب با نام ارثیه‌ی باشکوه آقای گیل به کوشش محمدولی‌زاده با حمایت شورای شهر تهران توسط انتشارات بامداد نو منتشر شد.

دکتر محمدجواد حق‌شناس، دبیر کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران نیز در این آیین سخنانی ایراد کرد.  

وی از نام‌گذاری خیابان یگانه در شمال خانه‌ی هنرمندان ایران به عنوان خیابان اکبر رادی خبر داد و ابراز امیدواری کرد با این نام‌گذاری این خیابان، شهروندان و به ویژه نسل جوان و آینده در این شهر شلوغ و پر مسئله با نام هنرمندانی که افتخار ما هستند، آشنا شوند. به گفته‌ی او این نام‌گذاری هفته‌ی گذشته به تصویب رسیده است و امید می رود پیش از نوروز تابلو بر سردر این خیابان نصب شود.

در این آیین بهزاد صدیقی، دبیر دومین جشنواره‌ی تئاتر اکبر رادی، ضمن سپاس از حامیان، همراهان و همکاران این دوره از جشنواره، از چه‌گونگی برگزاری دومین جشنواره‌ی تئاتر اکبر رادی سخن گفت.

سپس قطب‌الدین صادقی،کارگردان، پژوهش‌گر و کارگردان تئاتر، به عنوان سخنران ویژه‌ی مراسم در سخنانی به تشریح ابعاد شخصیتی، حرفه‌ای و تأثیرگذاری اکبر رادی بر تئاتر و حوزه‌ی نمایشنامه‌نویسی ایران پرداخت و رادی را یکی از چهره‌های ماندگار تئاتر ایران خواند و یادآور شد: دهه‌ی ۴۰ دوره‌ای فوق‌العاده در تئاتر ماست؛ زمانی که دوره‌ی خلاقیت در تألیف است. بعد از این‌که روشن‌فکران و هنرمندان از شوک بعد از کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲، بیرون آمدند، با تئاتر جهان آشنا شدند چرا که نمایشنامه‌های خوبی ترجمه شدند و همین سبب شد کسانی که در پی تألیف تئاتر ملی بودند، قلم ها را تیز کنند که این حرکت با نگارش نمایشنامه‌ی بلبل سرگشته نصیریان آغاز شد و با بهرام بیضایی، اکبر رادی، غلام‌حسین ساعدی، بیژن مفید، نصرت نویدی، بهمن فرسی و … ادامه یافت.

به گفته‌ی او، رادی بیش از همه بر طبقه‌ی متوسط روشن‌فکر کار کرد که بیش‌ترین ضربه را از کودتا دیده بودند.

صادقی با بیان این‌که رادی به خوبی با این طبقه آشنا بود، ادامه داد: آثار رادی چند ویژگی داشت؛ او نثر محکم ادبی داشت که با نثر روزنامه‌ای و ترجمه، شبه‌روستایی متفاوت بود. چالاکی زبان به عنوان دیگر ویژگی آثار رادی است. هم‌چنین زبان رادی پر از طنز و تصویر است و این ویژگی‌ها سبب شده نثر او در نوع خود منحصر به فرد باشد.

صادقی با اشاره به شخصیت‌پردازی‌های آثار رادی، ادامه داد: همه‌ی شخصیت‌های او شناس‌نامه دارند، جهان‌بینی‌شان حساب‌شده و  قابل باور و ایرانی است. او یکی از مهم‌ترین نمایشنامه‌نویسانی است که توانست درباره‌ی انسان ایرانی حرف بزند بدون باج دادن، برخورد احساساتی یا تحقیر.

این استاد دانشگاه از طرح های دراماتیک نیرومند به عنوان دیگر ویژگی آثار رادی یاد و اضافه کرد: نمایشنامه‌های او دارای تضادهای دراماتیک هستند که این ویژگی برگرفته از آثار ایبسن است و البته با ریزه‌کاری‌های چخوف.

صادقی با انتقاد از برخی مطالب درباره‌ی رادی مبنی بر گرایش‌های حزبی او، این موضوع را به شدت رد و تأکید کرد: رادی هوش‌مند بود. نقدهای کوبنده‌ی او هرگز حزبی نبود بل‌که نگاهش کاملن ملی بود.

او رادی را انسانی کامل توصیف کرد و ادامه داد: در همه‌ی برخوردهایی که با او داشتم، جز فروتنی، ادب و متانت و تواضع ندیدم. زمانی در فرهنگستان پیش‌نهاد برگزاری بزرگداشتی را برای او دادم که زنده یاد حسن حبیبی هم پذیرفت ولی رادی با همان تواضع همیشگی خود نپذیرفت. او انسانی مهربان بود با دلی به صافی آیینه‌ی آثارش. ما پیش از این‌که درام‌نویسی بزرگ را از دست داده باشیم، انسانی مهربان را از دست دادیم و امیدوارم آثارش بیش از پیش توسط گروه‌های جوان در تهران و دیگر شهرها به صحنه برود.

هم‌چنین اسماعیل خلج، نمایشنامه‌نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر و تلویزیون و سینما، نیز در سخنانی از رادی و بیضایی به عنوان دو استادی یاد کرد که بسیار از آنان آموخته است. اسماعیل خلج گفت : از ۴۰ سال پیش با رادی دوست شدم و مدیون او هستم. ایشان و آقای بیضایی با محبت‌های خود مرا بسیار شرمنده کردند. این دو عزیز رک‌ترین و در عین حال صمیمی‌ترین انسان ها بودند و چه‌قدر طول می‌کشد که تاریخ ادبیات نمایشی ایران یک اکبر رادی نازنین دیگر داشته باشد.

در پیش از اهدای لوح سپاس به هنرمندان بخش صحنه‌ای این جشنواره، روح‌الله جعفری، دبیر بخش صحنه‌ای برای محمدرضا شجریان و اکبر زنجان‌پور به عنوان دردانه‌های هنر ایران آرزوی سلامتی کرد.

 

قرائت بیانیه‌ی گروه‌های داوری بخش‌های مختلف جشنواره و اهدای جوایز به برگزیدگان پایان‌بخش آیین پایانی دومین جشنواره‌ی تئاتر اکبر رادی بود.

الف) بیانیهی گروه داوری بخش مسابقه‌ی نمایشنامه‌نویسی دومین جشنواره‌ی تئاتر اکبر رادی:

با احترام و ارادت به نام و جایگاه بزرگ اکبر رادی درام‌نویس شهیر ایرانی که اندیشه، قلم و آثارش مشق راه ادبیات نمایشی ایران است،  هئیت داوران بخش نمایشنامه‌نویسی این دوره از جشنواره ذکر دو نکته را پیرامون آثار بررسی شده لازم می‌داند:

نخست، مطالعه‌ی آثار متقاضی فرصت مغتنمی بود برای آشنایی بهتر و بیش‌تر با نگاه و توان درام‌نویسی امروز ایران، خاصه نسل آینده‌‌دار و ذکر این مهم ضروری است که داوری آثار در قیاس با یک‌دیگر ارزیابی شده است.

دوم: فرض و قرار بر فرازمندی و تبلور روح آثار اکبر رادی در متون متقاضی بود که متأسفانه هیئت داوران شکاف و فاصله‌ای را میان آثار ارائه شده به لحاظ فرم و شکل با  تفکر و اندیشه‌ی رادی احساس کرد.

امید به بقای این رویداد مهم و بنیادی و بیش‌تر امید به جان‌داری اندیشه و قلم نمایشنامه‌نویسان این مرز و بوم.

هیئت داوران بخش نمایشنامه‌نویسی دومین جشنواره‌ی تئاتر اکبر رادی: محمد چرم‌شیر، مهدی کوشکی، علی عابدی.  

ب) بیانیه‌ی گروه داوری بخش مسابقه‌ی مقالات رادی‌شناسی:

داوران مسابقه‌ی مقالات رادی‌شناسی دومین جشنواره‌ی تئاتر اکبر رادی، پس از بررسی چکیده مقالات ارسالی و ارزیابی نخست، چند عنوان چکیده مقاله را بالقوه‌ مستعد انگاشتند که چنان‌چه پاکیزه و به ‌قاعده پرورده می‌شدند، ارزش افزوده‌ی پژوهشی می‌داشتند. هیئت داوران، پس از ارزیابی نهایی، هیچ یک از مقالات مزبور را شایسته دریافت نشان استاد تشخیص ندادند. از مهم‌ترین دلایل این تصمیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف) ضعف متدولیژیک: استفاده‌‌ی تزئینی و تشریفاتی و باری‌ به ‌هر جهت از نظریه‌ها، بی‌‌توجهی به ساختار مقاله‌‌ی پژوهشی.

ب) ایراد تماتیک: تمرکز بر برخی نمایشنامه‌‌ها و غفلت از سایر آثار نویسنده، نگاه کلیشه‌ای براساس پیش‌فرض‌های نادرست، ناسازگاری اهداف تحقیق با آثار انتخابی موردنظر، پخته‌‌خواری و کپی‌‌کاری از روی پایان‌‌نامه‌ها و مقالات پیشین.

ج) ضعف در نگارش: نارسایی در انتقال مفاهیم موردنظر، تشتت در آیین نگارش و سهل‌انگاری در پای‌بندی به اصول اولیه‌ی زبان فارسی.

امید آن که انگیزه‌ی لازم برای تولید محتوا در عرصه‌ی تحقیق بیش از پیش فراهم شود و مقوله‌ی پژوهش به جایگاه والاتری دست یابد.

هیئت داوران بخش مسابقه مقالات دومین جشنواره تئاتر اکبر رادی: شهرام زرگر، آرش رادی و بهرام جلالی‌پور.

ج) بیانیه‌ی گروه داوران بخش رادیو رادی دومین جشنواره‌ی تئاتر اکبر رادی:

تا قبل از آن که فرهنگ و هنر به تصرف اقتصاد درآید و تلویزیون و اینترنت، در جهت‌‌دهی اندیشه‌‌ها به تکاپو بیفتند، رادیو، رسانه فرهنگی غالب و همگانی بود. ایرانیان با “گل‌ها”ی رادیو با موسیقی خود الفت گرفتند، با “صبح جمعه با شما” خندیدند و با “راه شب” به خواب رفتند و عاشقانه، مشتاق و ملتهب پای قصه‌های شب نشستند. در دوران جنگ برق بارها و بارها نداشتند و به کمک باطری ارتباط‌شان را با جادوی رسانه و خیال حفظ کردند. رادیو از آن زمان تا کنون، رسانه‌ی اهل فضل بوده و هست و جشنواره‌ی تئاتر اکبر رادی نیز از این دوره عزم کرد به پاس هر آن‌چه تا کنون از آثار آن هنرمند خوش‌قلم ادبیات نمایشی صادر شده است، یاد و خاطره‌اش را در محصولات رادیویی نیز گرامی دارد و بر امکان رسانه‌ای شدن‌شان صحه بگذارد. به همین دلیل، بخش آثار رادیو رادی دومین جشنواره‌ی تئاتر اکبر رادی، از بخش‌های مهم، ماندگار و مورد توجه‌ این دوره از جشنواره است که به یاری مرکز هنرهای نمایشی رادیو تجسم و تحقق یافته است.

هیئت داوران، ضمن سپاس از تمامی هنرمندانی که آثار خود را در استقبالی کم‌‌نظیر به دبیرخانه‌ی جشنواره ارسال کردند، خوش‌وقت است که هنرمندان برومند شهرستانی هم، گام در این عرصه جذاب نهاده‌اند. هنر نمایش رادیویی البته آسان نیست، اما عزیزان راه‌‌‌یافته به مراحل پایانی جشنواره نشان داده‌اند که می‌توانند علارغم همه‌ی تنگناها و دشواری‌‌ها، به کیفیت و کار نیکو بیندیشند و برون‌دادی خوش، عرضه کنند. همان کاری که استاد اکبر رادی با سِحر قلمش انجام داد.

هیئت داوران به برگزیدگان هر دو بخش رادیو رادی یعنی فایل‌های شنیداری و اجرای رادیو تئاتر این جشنواره تبریک می‌گوید و برای همگی هنرمندان این بخش آرزوی توفیق دارد و در حد مقدوراتش در معرفی این عزیزان به رسانه‌ی نجیبِ رادیو خواهد کوشید.

هیئت داوران بخش رادیو رادی دومین جشنواره‌ی تئاتر اکبر رادی: بهزاد فراهانی، بهروز محمودی بختیاری و رؤیا فلاحی.  

د) آرای هیئت داوران و ستاد اجرایی دومین جشنواره‌ی تئاتر اکبر رادی:

۱- بخش صحنه‌ای(مونولوگ):

ستاد اجرایی جشنواره در بخش غیررقابتی صحنه‌ای به هریک از بازیگران، کارگردانان و نمایشنامه‌نویسان این بخش، لوح سپاس خود را اهدا کرد به:

گروه نمایش رود رادی: رؤیا نونهالی، گاتا عابدی، سعیده آهویی و سام جان‌ملکی بازیگران نمایش رود رادی و ابراهیم پشت‌کوهی نویسنده و کارگردان نمایش رود رادی.

گروه نمایش صدای غمگین یک پرنده: پژند سلیمانی بازیگر نمایش صدای غمگین یک پرنده، عباس غفاری، کارگردان نمایش صدای غمگین یک پرنده، محمد چرم‌شیر نویسنده‌ی نمایشنامه‌ی صدای غم‌گین یک پرنده.

گروه نمایش گل‌های پژمرده: رابعه سلیمانی بازیگر نمایش گل‌های پژمرده، فریدون محرابی بازیگر و کارگردان نمایش گل‌های پژمرده، مهدی میرباقری نویسنده‌ی نمایشنامه‌ی گل‌های پژمرده.  

ستاد اجرایی جشنواره در این بخش هم‌چنین لوح سپاس خود را به دو نمایشنامه‌نویس کتاب رادی نامه: مژگان خالقی نویسنده‌ی نمایشنامه‌ی آهوی کور و مهسا طالبی رستمی نویسنده‌ی نمایشنامه‌ی سیزیف در آشیانه‌ی گیل اهدا کرد.  

۲- سمینار و مقالات رادی‌شناسی:

در بخش مسابقه‌ی مقالات رادی‌شناسی، هیئت داوران لوح سپاس پژوهش تقدیر شده‌ی خود را اهدا کرد به محمد اوحدی حائری برای نگارش مقاله‌ی بررسی انتقادی نمایشنامه‌‌های اکبر رادی با رویکرد تقلیل پدیدارشناسانه بر مبنای نظرات ادموند هوسرل و با مطالعه‌ی‌ موردی نمایشنامه‌ی شب روی سنگ‌فرش خیس و مرگ در پاییز.

ستاد اجرایی جشنواره در بخش سمینار و مقالات رادی‌شناسی لوح سپاس خود را به دکتر مصطفی مختاباد برای نگارش مقاله‌ی جامعه و جامعه‌پذیری در جهان نمایشی اکبر رادی و رؤیا ربانی برای نگارش مقاله‌ی گیلان و شهرهای آن در آثار اکبر رادی اهدا کرد.

۳- رادیو رادی:

الف) نمایش رادیویی

افکتور:

 هیئت داوران در این بخش هیچ انتخابی ندارد.

بازیگری زن:

هیئت داوران بخش مسابقه‌ی نمایش رادیویی رادیو رادی لوح سپاس خود را اهدا کرد به مهسا عباسی برای بازی در نمایش شب به‌خیر جناب کنت از تهران.

در بخش مسابقه‌‌ی نمایش رادیویی رادیو رادی هیئت داوران این بخش، دیپلم افتخار و مدال اکبر رادی بهترین بازیگری زن را اهدا کرد به بهاره کاظمی برای بازی در نمایش محاق از قزوین.

بازیگری مرد:

هیئت داوران بخش مسابقه نمایش رادیویی رادیو رادی، دیپلم افتخار و مدال اکبر رادی بهترین بازیگری مرد را اهدا کرد به سیداحمد هاشمی برای بازی در نمایش از پشت شیشه‌‌ها از تهران.

کارگردانی:

هیئت داوران بخش مسابقه‌ی نمایش رادیویی رادیو رادی، دیپلم افتخار و مدال اکبر رادی بهترین کارگردانی را اهدا کرد به رازگل معتمدی برای کارگردانی نمایش شب ‌به‌خیر جناب کنت از تهران.

تهیه کننده:

هیئت داوران بخش مسابقه‌ی نمایش رادیویی رادیو رادی، لوح سپاس خود را اهدا کرد به رضا داداشی برای تهیه‌کنندگی نمایش محاق از قزوین.

هیئت داوران بخش مسابقه نمایش رادیویی رادیو رادی، دیپلم افتخار و مدال اکبر رادی بهترین تهیه‌کنندگی را اهدا کرد به سیداحمد هاشم برای تهیه‌کنندگی نمایش از پشت شیشه‌‍‌ها از تهران.

بهترین نمایش:

هیئت داوران بخش مسابقه‌ی نمایش رادیویی رادیو رادی، دیپلم افتخار و مدال اکبر رادی بهترین نمایش را اهدا کرد به رضا داداشی برای تولید و ساخت نمایش محاق از قزوین.

ب) رادیو تئاتر

افکتور:

هیئت داوران بخش مسابقه‌ی رادیو تئاتر رادیو رادی، دیپلم افتخار و مدال اکبر رادی بهترین افکتور را اهدا کرد به سعید نعمتیان برای افکتوری رادیو تئاتر آهسته با گل سرخ از تهران.

بازیگری زن:

هیئت داوران بخش مسابقه‌ی رادیو تئاتر رادیو رادی، لوح سپاس خود را اهدا کرد به سیما پورسید برای بازی در رادیو تئاتر محاق از قزوین.

هیئت داوران بخش مسابقه‌ی رادیو تئاتر رادیو رادی، دیپلم افتخار و مدال اکبر رادی بهترین بازیگری زن را اهدا کرد به بهاره کاظمی برای بازی در رادیو تئاتر محاق از قزوین.

بازیگری مرد:

هیئت داوران بخش مسابقه‌ی رادیو تئاتر رادیو رادی، دیپلم افتخار و مدال اکبر رادی بهترین بازیگری مرد را اهدا کرد به احمد لشینی برای بازی در رادیو تئاتر آهسته با گل سرخ از تهران.

کارگردانی:

هیئت داوران بخش مسابقه رادیو تئاتر رادیو رادی، لوح سپاس خود را اهدا کرد به رضا داداشی برای کارگردانی رادیو تئاتر محاق از قزوین.

هیئت داوران بخش مسابقه رادیو تئاتر رادیو رادی، دیپلم افتخار و مدال اکبر رادی بهترین کارگردانی را اهدا کرد به شیرین سپه راد برای رادیو تئاتر آهسته با گل سرخ از تهران.

تهیه‌کنندگی:

هیئت داوران بخش مسابقه رادیو تئاتر رادیو رادی، دیپلم افتخار و مدال اکبر رادی بهترین تهیه کننده را اهدا کرد به امیرهوشنگ کریم نیا برای تهیه‌کنندگی رادیو تئاتر آهسته با گل سرخ از تهران.

بهترین رادیو تئاتر:

هیئت داوران بخش مسابقه‌ی رادیو تئاتر رادیو رادی، دیپلم افتخار و مدال اکبر رادی بهترین رادیو تئاتر را اهدا کرد به شیرین سپه‌راد برای رادیو تئاتر آهسته با گل سرخ  از تهران.

۴- نمایشنامه‌نویسی:

در بخش مسابقه‌ی نمایشنامه‌نویسی هیئت داوران، لوح سپاس خود را اهدا کرد به سیدابوالفضل هاشمی نویسنده‌ی نمایشنامه‌ی آسوکه‌ی زَرَنج در آخرین ملاقات نَفَس‌ گَز و مجید دیندار نویسنده‌ی نمایشنامه‌ی غبارروبی از خاطرات ماه‌سیما در بایگانی عدلیه.

در بخش مسابقه‌ی نمایشنامه‌‌نویسی هیئت داوران، دیپلم افتخار و نخستین نشان اکبر رادی را اهدا کرد به مهدی میرباقری نویسنده‌ی نمایشنامه‌ی  نهنگ تنها در ساحل پهلو می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، محمودرضا رحیمی، کارگردانی آیین پایانی دومین جشنواره­ی تئاتر اکبر رادی را بر عهده داشت و فریدون محرابی، مجری این آیین بود و پخش فیلم روزنه‌ای به دنیای آبی اکبر رادی به کارگردانی کیوان مهرگان و اجرای موسیقی کرال به رهبری علی‌رضا شفقی‌نژاد از بخش‌های دیگر این مراسم بود.

در این آیین حمیده بانو عنقا، محمدجواد حق‌شناس، بهزاد صدیقی، قطب‌الدین صادقی، اسماعیل خلج، شهرام کرمی، شهرام گیل‌آبادی، شیرین بزرگمهر، حسین مسافر آستانه، آرش رادی، بهرام جلالی‌پور، مجید رجبی معمار، حمیدرضا افتخاری، بهروز محمودی بختیاری، روح‌الله جعفری، علی عابدی، سلما سلامتی،  قاسم زارع، زری کریمی، ایوب آقاخانی، رویا فلاحی، توحید معصومی، مهدی میرباقری، محمد ولی‌زاده و …. و هم‌ چنین خبرنگاران و عکاسان رسانه‌های جمعی حضور داشتند.

دومین جشنواره‌ی تئاتر اکبر رادی از ۳۰ بهمن ماه تا ۳ اسفند ماه ۱۳۹۸ به مدت چهار روز با دبیری بهزاد صدیقی با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی و مشارکت شورای اسلامی شهر تهران و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران و با حمایت فرهنگسرای سرو، مجموعه‌ی تئاتر شهر، اداره کل هنرهای نمایشی رادیو (رادیو نمایش)، تماشاخانه‌ی ایران‌شهر، عمارت نوفل لوشاتو و شرکت تبلیغاتی جارچی در تهران برگزار شد.

 

روابط عمومی دومین جشنواره‌ی تئاتر اکبر رادی

۴ اسفند ماه ۱۳۹۸

 

 

در نشست رسانه‌‌­ای دومین جشنواره‌‌­‌ی تئاتر اکبر رادی مطرح شد:

جایزه و اعتبار جشنواره‌‌ی تئاتر اکبر رادی، نشان و مدال اکبر رادی است

 
نشست رسانه‌‌‌‌ای دومین جشنواره­‌‌‌ی تئاتر اکبر رادی صبح روز ۲۸ بهمن ‌ماه با حضور بهزاد صدیقی دبیر این دوره از جشنواره، روح‌‌الله جعفری، دبیر دو بخش مسابقه‌‌ی مقالات رادی‌شناسی و بخش غیررقابتی صحنه‌‌‌ای جشنواره و مصطفی محمودی مدیر روابط عمومی جشنواره در سالن کنفرانس عمارت خانه‌‌ی تئاتر برگزار شد.
در ابتدای این نشست مصطفی محمودی گفت: دومین جشنواره­‌ی تئاتر اکبر رادی از ۳۰ بهمن‌ماه تا ۳ اسفندماه در تهران برگزار خواهدشد. جشنواره امسال نسبت به سال گذشته کم‌حجم‌‌تر است و در چهار بخش نمایشنامه‌‌نویسی، رادیو رادی، صحنه‌‌‌ای و سمینار و مقالات رادی‌‌‌شناسی در تماشاخانه‌‌ی ماه حوزه‌ی هنری، عمارت نوفل لوشاتو  و سالن مشاهیر تئاتر ایران در مجموعه­‌ی تئاتر شهر برگزار می‌شود. هم­‌چنین مراسم پایانی این رویداد روز شنبه سوم اسفندماه ساعت ۱۸ در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه‌ی ایران­‌شهر برگزار خواهدشد.
سپس بهزاد صدیقی، دبیر دومین جشنواره­‌ی تئاتر اکبر رادی، در ابتدا با اشاره‌ به سابقه‌‌ی جشنواره‌‌ی تئاتر اکبر رادی گفت: طرح برگزاری جشنواره‌ی تئاتر اکبر رادی در سال ۱۳۹۶ در بنیاد اکبر رادی به پیش‌نهاد این‌­جانب و مهدی میرباقری (نمایشنامه‌­نویس) ارائه و سپس در هیئت مدیره‌ی این بنیاد مصوب شد. از آن­‌جا که این بنیاد پنج دوره همایش ملی رادی‌‌شناسی را برگزار کرده بود، به منظور تجمیع برنامه‌­های سالانه‌­ی خود و برگزاری آن­‌ها در یک بازه­ی زمانی مشخص، این بنیاد برآن شد تا آن برنامه­‌ها را در قالب جشنواره و با تشکیل یک شورای سیاست‌‌گذاریِ متغیر در هر دوره برگزار کند که سال گذشته نخستین دوره برگزارشد­ و امسال دومین دوره­‌ی آن برپا می‌شود.
او در ادامه افزود: دوره‌­ی نخست جشنواره در شش بخش برگزارشد اما در دوره‌­ی دوم به دلیل محدودیت‌‌‌های مالی، این جشنواره در چهار بخش برگزار می‌شود. قرار بر آن بود در این دوره از جشنواره بخشی به نام سمینار بین‌‌‌المللی با دعوت از پژوهش‌گران صاحب‌نام کشورهای خارجی برگزار شود اما با وجود هماهنگی و دعوت‌های صورت­ گرفته، به دلیل کمبود بودجه و حمایت‌های لازم از سوی مدیران ارشد نهادهای فرهنگی این بخش از جشنواره حذف شد.
این نمایشنامه‌‌نویس هم‌­چنین اظهار کرد: بخش صحنه‌‌ای دومین جشنواره­‌ی تئاتر اکبر رادی به صورت غیر رقابتی و با دعوت از هنرمندان تئاتر برگزار می‌شود. در این بخش ما از پنج نمایشنامه‌‌نویس و کارگردان دعوت کردیم آثار خود را بر اساس آثار استاد اکبر رادی بنویسند و اجرا کنند که در نهایت سه اثر آماده­‌ی اجرا در جشنوار شد و دو اثر دیگر همراه این سه اثر در دفتر نخست کتاب رادی‌‌نامه منتشر شده است‌.
صدیقی در ادامه افزود: بخش جدید این دوره از جشنواره با عنوان رادیو رادی به پیش‌نهاد محمد رحمانیان، از اعضای شورای سیاست‌‌گذاری جشنواره است که به دبیری ایوب آقاخانی برگزار می‌­شود. تعداد آثار ارسالی این بخش به دبیرخانه­‌ی جشنواره در دو بخش نمایش‌­های رادیویی و رادیو تئاتر جمعن بیست و  هشت اثر  است که در نهایت سه رادیو تئاتر و پنج نمایش رادیویی به رقابت می­‌پردازند که توسط آقایان بهزاد فراهانی، دکتر بهروز محمودی بختیاری و خانم رویا فلاحی انتخاب و داوری شدند.
دبیر دومین جشنواره‌­ی تئاتر اکبر رادی ضمن اشاره به این که در بخش نمایشنامه‌نویسی، امسال پنجاه و سه اثر از چهارده شهرستان به دبیرخانه‌ی جشنواره رسید، تصریح کرد: از میان پنجاه و سه اثر رسیده در بخش نمایشنامه‌‌نویسی در نهایت با بررسی و قضاوت هیئت داروان این بخش آقایان محمد چرم­‌شیر، علی عابدی و مهدی کوشکی سه اثر به مرحله‌­ی نهایی راه پیدا کرد که پیش از برگزاری مراسم اختتامیه‌‌­ی این جشنواره، اسامی نامزد‌های این بخش منتشر خواهدشد و در نهایت در مراسم اختتامیه یک اثر از این میان آن­ها به عنوان نمایشنامه‌ی برگزیده معرفی و اعلام خواهدشد.
او مهم‌­ترین رویکرد جشنواره­‌ی تئاتر اکبر رادی را حمایت و تقویت جریان نمایشنامه‌‌نویسی کشور عنوان کرد و گفت: بر اساس فراخوان منتشر شده این دوره از جشنواره، نمایشنامه‌‌نویسانی که حد اقل دو اثر آن‌‌ها اجرا شده باشد، امکان شرکت در این دوره را داشتند که آثار متقاضیان این بخش نباید قبلن به چاپ رسیده و یا اجرا شده باشد.
بهزاد صدیقی در بخشی از سخنان خود گفت: جایزه و اعتبار جشنواره‌ی تئاتر اکبر رادی، نشان و مدال اکبر رادی است. بر اساس این‌که نشان­‌ها و مدال‌­ها به صورت ضابطه‌­مند در هر دوره یا هر برنامه‌­ی ویژه‌ی بنیاد اکبر رادی با هر دبیر یا هر شورای سیاست‌­گذاری اهدا شود، آیین‌نامه‌‌ی نشان و مدال اکبر رادی نیز تهیه و تنظیم و آماده شده که پس از جشنواره در وب‌­گاه بنیاد اکبر رادی منتشر خواهدشد.
وی در ادامه درباره­‌ی کتاب رادی‌­نامه عنوان کرد: دفتر نخست رادی‌­نامه شامل تک‌‌گویی‌‌هایی براساس آثار اکبر رادی منتشر شده اما ما در نظر داریم در طی سال با سفارش به نمایشنامه‌‌نویسان حرفه‌­ای این اقدام را ادامه داده و دفتر دوم را با آثار نمایشنامه‌­نویسان دیگر منتشر کنیم. قطعن در دفتر دوم، آثاری نمایشنامه‌­نویسانی هم‌­چون محمد رحمانیان را شاهد خواهیم بود. دفتر نخست با حمایت نشر عنوان منتشر شده که این حمایت در آینده نیز ادامه خواهد­داشت.
صدیقی هم­‌چنین افزود: تا کنون سه کتاب رادی‌‌شناسی نیز توسط نشر قطره و نودا منتشر شده و جلد چهارم آن به زودی توسط نشر خاموش منتشر می‌شود. در سال ۹۹ سه کتاب رادی‌­شناسی دیگر به عنوان جلد پنجم تا هفتم رادی­‌شناسی شامل مجموعه مقالات همایش ملی رادی‌­شناسی پنجم و  سمینار مقالات رادی‌شناسی دو جشنواره­‌ی تئاتر اکبر رادی منتشر خواهدشد.
او در ادامه اضافه کرد: تأسیس و راه‌اندازی خانه-موزه‌­ی اکبر رادی، امری حیاتی و مهم برای بنیاد اکبر رادی است که امیدواریم در سال ۹۹ با حمایت کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران که پی‌­گیری آن را برعهده دارد، این خانه-موزه تأسیس و راه‌­­اندازی شود. رویکرد مهم دیگری که در بنیاد اکبر رادی در نظر داریم، ترجمه­‌ی آثار استاد اکبر رادی به زبان‌های انگلیسی، عربی و فرانسه است که در دستور کار قرار داده‌­ایم و امیدواریم با همکاری­ مترجمان مجرب و نهاد­های دغدغه‌­مند، جامه­‌ی عمل پوشیده شود.
بهزاد صدیقی در بخشی دیگر از این نشست یادآورشد: در مراسم اختتامیه‌ی دومین جشنواره­‌ی تئاتر اکبر رادی  که قرار است عصر روز شنبه ۳ اسفندماه ۹۸ در تالار ناظرزاده کرمانی تماشاخانه‌­ی ایران‌­شهر برگزار شود، یادمان استاد اکبر رادی توسط شورای اسلامی شهر تهران برگزار خواهدشد و کتاب یادمان استاد اکبر رادی به کوشش محمد ولی‌­زاده با حضور دکتر محمدجواد حق­‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی این شورا و خانواده‌­ی استاد رادی و هنرمندان صاحب‌­نام تئاتر رونمایی می­‌شود و فیلم کوتاه مستندی به همین مناسبت درباره­‌ی استاد اکبر رادی پخش خواهدشد.
در ادامه‌­ی این نشست، دکتر روح‌‌الله جعفری، دبیر دو بخش مقالات رادی‌‌شناسی و بخش صحنه‌ای دومین جشنواره­‌ی تئاتر اکبر رادی، عنوان کرد: در حوزه­‌ی مقالات رادی‌‌شناسی، هجده چکیده مقاله به دبیرخانه‌ی جشنواره رسید که مجموع شرکت‌‌کنندگان هفده نفر بودند و دو نفر یک مقاله فرستادند. پس از داوری هیئت داوران این بخش آقایان شهرام زرگر، بهرام جلالی‌­پور و آرش رادی، هفت چکیده مقاله به منظور تکمیل و نگارش مقاله انتخاب شدند و در نهایت از این میان یک مقاله انتخاب شد که در روز سمینار ارائه می‌شود و در این سمینار دو مقاله‌‌ی علمی توسط استادان و پژوهش‌گران مدعو جشنواره ارائه می­‌شود که شاهد سخنرانی دکتر مصطفی مختاباد و سخنرانی دکتر بهروز محمودی بختیاری و رویا ربانی خواهیم بود. پس از برگزاری سمینار و مقالات رادی‌شناسی در تاریخ ۳۰ بهمن ماه در سالن مشاهیر تئاتر ایران مجموعه‌ی تئاترشهر، جلسه­‌ی پرسش و پاسخ و تحلیل مقاله برگزار می‌‌شود.
وی ­هم­‌چنین یادآور شد: مقاله‌­ی منتخب سمینار رادی‌­‌شناسی این دوره در کتاب رادی‌‌شناسی منتشر خواهدشد و شش مقاله‌‌­ی دیگر بر اساس معیارهای علمی و در صورت دارابودن کیفیت­‌های لازم و تکمیل شدن نهایی آن‌­ها توسط نویسندگان‌­شان در کتاب رادی‌‌شناسی هفتم منتشر خواهدشد.
جعفری با بیان این­‌که بخش مونولوگ جشنواره به صورت غیررقابتی و به سفارش ستاد جشنواره برگزار می‌‌شود، تصریح کرد: در این دوره پنج مونولوگ توسط محمد چرم‌­شیر، ابراهیم پشت‌کوهی، مهدی میرباقری، مژگان خالقی‌ و مهسا طالبی رستمی نوشته شده است که این پنج مونولوگ در قالب کتاب رادی‌‌نامه توسط نشر عنوان منتشر شده است. از این پنج اثر، سه اثر در جشنواره در عمارت نوفل لوشاتو اجرا خواهد شد و با توجه به مذاکراتی که با چند سالن نمایشی داشتیم، قرار بر این است تا اجرای عمومی این سه اثر نیز در سال ۹۹ فراهم شود.
او با اشاره به این‌­که با توجه به دوره­‌‌ی گذشته‌­ی جشنواره، یکی از اهداف برگزاری بخش سمینار و مقالات، احیای سرمایه‌­ی ملی و اجتماعی است، افزود: متأسفانه در چند سال گذشته شاهد افول سرمایه­‌های اجتماعی و فرهنگی بوده‌‌ایم و چندین بار هشدار داده‌ام که امنیت‌‌زدایی از عرصه­‌ی فرهنگی و تغییر نگاه به فرهنگ باید در دستور کار قرار گیرد.
مصطفی محمودی، مدیر روابط عمومی این جشنواره در پایان این نشست گفت: مراسم رونمایی کتاب رادی‌‌نامه با حضور پنج نویسنده­‌ی آن و هم­‌چنین محمد رحمانیان، محمد چرم‌­شیر، بهزاد صدیقی، کاظم شهبازی و محمد نباتی‌­مقدم به عنوان مدیر نشر عنوان و با حضور سایر هنرمندان تئاتر، عصر روز ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۸ در سالن مشاهیر تئاتر ایران مجموعه‌ی تئاتر شهر برگزار می‌شود.
دبیر دومین جشنواره‌ی تئاتر اکبر رادی در پایان این نشست ضمن سپاس از همه­‌ی همکاران و حامیان این دوره از جشنواره و همراهی رسانه­های جمعی، حامیان این جشنواره را معرفی کرد و گفت: دومین جشنواره‌ی تئاتر اکبر رادی با مشارکت معاونت امور اجتماعی فرهنگی هنری شهرداری تهران و با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی، مدیریت فرهنگی هنری منطقه‌­ی شش و فرهنگسرای سرو، شورای اسلامی شهر تهران، مجموعه‌­ی تئاتر شهر، عمارت نوفل لوشاتو، شبکه­‌ی رادیو نمایش، تماشاخانه‌­ی ماه حوزه هنری، تماشاخانه‌­ی ایران­‌شهر، خانه­‌ی هنرمندان ایران، خانه­‌ی تئاتر، تماشاخانه‌­ی شانو، نشر عنوان، نشر قطره، نشر افراز، شرکت گنجینه­‌ی فرهنگ و هنر ایرانیان، شرکت تبلیغاتی جارچی و سایت تیوال برگزار می‌­شود.
روابط عمومی دومین جشنواره‌ی تئاتر اکبر رادی
۹۸/۱۱/۲۸