اساس‌نامه‌ی مؤسسه‌ی فرهنگی و هنری استاد اکبر رادی


با نام خدا
به انگیزه‌ی ارتقای سطح دانش و بینش عمومی و اعتلای فرهنگ و هنر کشور و ترویج و اشاعه‌ی فرهنگ و هنر اصیل ایرانی و اسلامی و براساس اهداف فرهنگی مصرحه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با التزام به رعایت مقررات موضوعه کشوری و ضوابط حاکم بر تأسیس مؤسسات و مراکز فرهنگی و بر طبق مشخصات و شرایط پیش‌بینی‌شده در این اساس‌نامه، مؤسسه‌ی فرهنگی و هنری بنیاد اکبر رادی تشکیل می‌گردد.
فصل اول- کلیات، تعاریف، اهداف و موضوع فعالیت
ماده ۱ نام مؤسسه: مؤسسه‌ی فرهنگی و هنری «استاد اکبر رادی» به مدیر مسئولی خانم حمیده بانو عنقا که برای اختصار ذیلاً مؤسسه نامیده می‌شود.
ماده ۲ نوع مؤسسه که با اهداف فرهنگی و مقاصد غیرتجاری، غیرسیاسی و غیرصنفی تأسیس شده انتفاعی است. (غیرقابل تغییر)
ماده ۳ سرمایه‌ی مؤسسه و تابعیت آن ایرانی است. (غیرقابل تغییر)
ماده ۴ مدت فعالیت مؤسسه از تاریخ صدور مجوز و ثبت رسمی تا زمانی خواهد‌بود که مجوز مؤسسه مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد. لغو، عدم تمدید یا عدم تأیید مجوز مربوطه از سوی وزارت‌خانه‌ی مذکور باعث پایان مدت فعالیت مؤسسه خواهد‌شد. اداره‌ی ثبت شرکت‌ها پس از اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رأساً نسبت به کان‌لم‌یکن کردن ثبت و اعلام آن به طرق مقتضی اقدام خواهد کرد. (غیرقابل تغییر)
ماده ۵ نشانی مؤسسه: بلوار کشاروز- خیابان فلسطین جنوبی- کوچه‌ی حجت‌دوست- پلاک ۱۵- طبقه‌ی ۶
ماده ۶ تغییر نشانی مؤسسه باتصوب مؤسسان و یا اطلاع قبلی و تأیید هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی بلامانع است.
ماده ۷ سرمایه‌ی اولیه و دارایی و منابع درآمد مؤسسه به شرح زیر است:
الف مبلغ بیست میلیون (۲۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال که در بدو تاسیس مؤسسه از سوی مؤسسان به قرار (نام عضو اول) حمیده ‌بانوعنقا مبلغ ده میلیون(۱۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال، (نام عضو دوم) بهزاد صدیقی مبلغ پنج  میلیون (۵/۰۰۰/۰۰۰) ریال و (نام عضو سوم) آرش رادی مبلغ پنج میلیون (۰۰۰/۰۰۰/ ۵) ریال تأمین و تسلیم شد.
ب منابع درآمد مؤسسه:
۱- درآمدهای حاصل از فعالیت‌های مؤسسه
۲- کمک‌های بلاعوض و بدون قید و شرط اشخاص حقیقی و حقوقی و  … به موسسه
ماده ۸اهداف و موضوع فعالیت مؤسسه به شرح زیر است:
الف) اهداف:
  1. زنده نگه‌داشتن و حفظ آثار و اندیشه‌ها و نام اکبر رادی
  2. تقویت و اعتلای نمایش‌نامه‌نویسی ایران با تأکید بر پژوهش بر روی آثار اکبر رادی
۳- گردآوری مدارک و اسناد مربوط به اکبر رادی
ب) محورهای فعالیت موسسه:
۱-  گردآوری، تألیف، تدوین مقالات، ترجمه (غیررسمی) متون و کتاب به زبان‌های خارجی و یا بالعکس.
۲- حروفچینی، ویرایش و تصحیح، تنظیم، طراحی و صفحه‌آرایی کتاب و نشریه.
۳-  برگزاری جلسات در خصوص معرفی، بررسی و نقد کتاب و نشریه .
۴- مشارکت در برگزاری همایش و سمینار و همکاری در برپایی نمایشگاه و جشنواره‌های فرهنگی هنری.
۵- انجام مطالعات و تحقیقات در موضوعات متناسب با اهداف و فعالیت‌های مؤسسه و اجرای طرح‌های پژوهشی.
۶- انجام فعالیت‌های انتشاراتی به‌منظور انتشار کتاب.(با اخذ مجوز لازم)
۷- برگزاری جشنواره‌های هنری.
۸- برگزاری هنرهای نمایشی.
۹- طراحی و برگزاری دوره‌های آموزشی مهارتی فرهنگی و هنری (طبق نظر استان)
اعضای مؤسس پس از اخذ مجوز فعالیت‌های خاص مصوب از مراجع ذی‌ربط و رعایت ضوابط هیئت فوق‌الذکر، مجاز به انجام فعالیت‌های مزبور است.
ماده ۹ کلیه‌ی فعالیت‌ها و اقدامات مؤسسه باید در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه کشوری و سیاست‌های فرهنگی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و هماهنگ با برنامه‌های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام پذیرد. (غیرقابل تغییر)
ماده ۱۰ هرگونه تغییر در موضوع و اهداف مؤسسه باید قبل از ثبت تغییرات با اطلاع و تأیید هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی انجام گردد. (غیرقابل تغییر)
ماده ۱۱ به‌منظور نیل به اهداف و موضوع فعالیت‌های فرهنگی، هنری پیش‌بینی شده در اساس‌نامه، مؤسسه می‌تواند با رعایت مقررات مربوطه به عملیات زیر مبادرت نماید:
– تهیه و تأمین مواد و کالاهای مورد نیاز و تدارک وسایل و ابزار و کار و تلاش به‌منظور تأمین هزینه‌های مؤسسه.
– سرمایه‌گذاری و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی به‌منظور بالا بردن سطح کارآیی و توانایی‌های مؤسسه.
– انعقاد قرارداد و انجام معاملات مجاز در محدوده‌ی اهداف و موضوع اساس‌نامه.
– تحصیل وام یا اعتبار از اشخاص، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و قبول هدایا و اعطای جوایز به اشخاص.
ماده ۱۲ هرگاه انجام و اجرای برنامه‌ها و فعالیت‌های مؤسسه با وظایف و اختیارات برخی از سازمان‌ها و مؤسسات دولتی و نهادهای انقلابی و وزارت‌خانه‌ها ارتباط داشته باشد، قبل از انجام و اجرای آن نسبت به کسب مجوز از مراکز ذکر شده ذیربط اقدام خواهد شد. (غیرقابل تغییر)
فصل دوم- ارکان اصلی مؤسسه
ماده ۱۳ ارکان اصلی و تشکیلات اساسی مؤسسه به شرح زیر است:
الف- مؤسسان(مجمع عمومی)
ب- هیئت‌مدیره
ج- مدیر عامل
د- بازرس
ماده ۱۴ افرادی که با تصویب مؤسسین اولیه‌ی مجمع عمومی را تشکیل می‌دهند، باید تمام صلاحیت‌های لازم برای مؤسس اولیه را دارا بوده و به تأیید هیات رسیدگی به امور مراکز فرهنگی برسند.
ماده ۱۵مؤسسان از بدو تأسیس مؤسسه و پس از برگزاری مجمع عمومی در قالب مجمع عمومی، مسئول سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری و تعیین‌کننده خط‌مشی کلی مؤسسه بوده و دارای اختیارات و وظایف زیر هستند:
الف- تصویب بودجه و تراز مالی.
ب- تعیین و تصویب سیاست‌های کلی و خط‌‌مشی و برنامه‌های آتی و تصویب آیین‌نامه و دستورالعمل اجرایی مؤسسه.
ج- انتخاب هیئت‌مدیره و مدیرعامل و در صورت لزوم بازرس.
د- استماع گزارش هیئت‌مدیره و مدیرعامل و رسیدگی به آن و اظهار درباره‌ی گزارش بازرس (در صورت انتخاب)
ه- تصویب اساس‌نامه، تصویب و قبول عضویت اعضای جدید مؤسسه با رعایت ضوابط مصوب مؤسسان و تأیید قبلی هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی. (غیرقابل تغییر)
و- تعیین روزنامه‌ی کثیرالانتشار برای درج آگهی‌ها و دعوت‌نامه‌های مؤسسه و انتشار تصمیمات قانونی. (غیرقابل تغییر)
ز- تغییر و اصلاح مواد اساس‌نامه با رعایت ضوابط قانونی و با تأیید قبلی هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی. (غیرقابل تغییر)
ماده ۱۶جلسات مجمع عمومی سالی یک بار در محل مؤسسه تشکیل خواهد‌شد و برای رسمیت یافتن جلسه، حضور تمامی اعضا ضروری است و تصمیمات با اکثر آرا اتخاذ خواهد‌شد و در صورت عدم حضور کلیه اعضا، حضور دوسوم اعضای مؤسس که صاحب اکثریت سرمایه نیز باشند، در جلسات بعدی ملاک تصمیم‌گیری خواهد‌بود. تشکیل جلسات عادی مجمع عمومی به طور فوق‌العاده در هر زمان بلامانع است.
ماده ۱۷ جلسات مجمع عمومی به درخواست اعضای مجمع یا رئیس هیئت‌مدیره یا مدیرعامل تشکیل می‌گردد و در دعوت‌نامه که به‌صورت کتبی و دو هفته قبل از تشکیل جلسه ارسال خواهدشد، باید دستور جلسه و ساعت حضور و محل جلسه قید شده‌باشد.
ماده ۱۸ امور اجرایی مؤسسه توسط هیئت مدیره‌ای حداقل متشکل از ۲ نفر که برای مدت ۲ سال توسط مجمع عمومی(مؤسسان) انتخاب می‌شوند اداره‌ خواهد‌شد. تغییر هیئت‌مدیره براساس اساس‌نامه و طبق صورت‌جلسه‌ی تنظیمی توسط مؤسسان خواهد‌بود.
ماده ۱۹ جلسات هیئت‌مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت یافته و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق معتبر خواهد‌بود و در صورت تساوی آرا رأی طرفی که مدیرعامل موافق آن است، لازم‌الاجرا خواهد بود.
ماده ۲۰ شرکت اعضای هیائت‌مدیره در جلسات که حداقل هر ۱۵ روز یک‌بار در محل مؤسسه تشکیل خواهد‌شد، الزامی است. هیئت‌مدیره در اولین جلسه از بین خود یک نفر را به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره انتخاب می‌کند.
هم‌چنین هیئت‌مدیره می‌تواند در صورت لزوم برای سایر اعضا، سمت‌های دیگری تعیین نماید. تجدید انتخاب هیئت‌مدیره برای دوره‌های بعدی بلامانع است و رئیس هیئت‌مدیره می‌تواند در عین حال سمت مدیرعامل مؤسسه را دارا باشد.
ماده ۲۱ رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل به عنوان نمایندگان قانونی مؤسسه دارای تمامی اختیارات لازم قانونی اجرایی بوده و می‌توانند اختیارات محوله را بین خود تقسیم نمایند؛ اهم وظایف آنان به شرح زیر است:
– حفظ و حراست از اموال مؤسسه، تهیه‌ی صورت دارایی از اموال آن.
– رسیدگی به حساب‌های مؤسسه، پرداخت بدهی‌ها و وصول مطالبات.
– اجرای مصوبات مجمع عمومی(مؤسسان) در ارتباط با امور مؤسسه.
– تهیه و تنظیم بودجه و تراز مالی و تنظیم آیین‌نامه و دستورالعمل و روش‌های اجرای آن پس از تصویب مجمع.
– افتتاح حساب در بانک‌ها و خریدوفروش و اجاره و عقد قراردادهای لازم با اشخاص.
– طرح و تعقیب دعاوی اعم از حقوقی و جزایی در مراحل مختلف دادرسی و ارجاع دعوی به داوری و تعیین داور، انتخاب وکیل با حق توکیل غیر و اعطای اختیارات لازم به وکلا و عزل  آنان، قطع و فصل دعاوی از طریق صلح و سازش، پی‌گیری و انجام تمامی امور و مسائل قضایی، مالیاتی، ثبتی و انجام تمامی اقدامات و تشریفات قانونی و اقدام به ثبت و انتشار آن‌ها و انجام امور مؤسسه در حدود ضوابط اساس‌نامه و اقدامات اجرایی.
ماده ۲۲ هیئت‌مدیره می‌تواند تمام یا قسمتی از اختیارات خود را به مدیرعامل تفویض نماید و مدیرعامل نیز می‌تواند یک نفر را به سمت قائم‌مقام خود انتخاب و قسمتی از اختیارات محوله را به وی واگذار کند.
ماده ۲۳ باتوجه به این‌که مدیرعامل مؤسسه به‌عنوان مجری تصمیمات هیئت‌مدیره، مسئولیت‌های اداری و اجرایی مؤسسه را عهده‌دار است، می‌تواند با داشتن حق عزل و نصب کارکنان و اداره و تمشیت امور و تدوین
طرح‌ها و برنامه‌ها و ایجاد ارتباط و همکاری با مسئولان و اشخاص حقیقی و حقوقی و جلب مشارکت آن‌ها در انجام فعالیت‌های مؤسسه اقدامات لازم را انجام دهد و در قبال مؤسسه و هیئت‌مدیره مسئول است.
ماده ۲۴ مؤسسان(مجمع عمومی) می‌توانند به منظور بررسی اسناد و امور مالی و تهیه گزارش از وضعیت حساب‌های سالانه و اعلام نظر درباره‌ی گزارش مدیرعامل و هیئت‌مدیره یک نفر را به‌عنوان بازرس اصلی برای یک سال از بین خود یا خارج انتخاب نمایند، بازرس نباید از اعضای هیئت‌مدیره باشد.
ماده ۲۵ بازرس بدون این‌که حق دخالت مستقیم در امور اجرایی  مؤسسه را داشته باشد در هر زمان می‌تواند به اسناد و مدارک و پرونده‌ها مراجعه و اطلاعات لازم را کسب و عنداللزوم تذکرات ضروری را به مسئولان و متصدیان امر بدهد و در صورت برخورد با نارسایی یا تخلف در حین رسیدگی خود، مراتب را به مؤسسان (مجمع عمومی) اطلاع دهد.
فصل سوم- امور عمومی، مالی، محاسباتی، انحلال و تصفیه
ماده ۲۶سال مالی از اول فروردین ماه هر سال آغاز و به پایان اسفندماه همان سال ختم می‌شود مگر سال اول که از تاریخ تأسیس شروع و به پایان سال ختم می‌گردد.
ماده ۲۷ تمامی اسناد مالی تعهدآور و قراردادها و اسناد و اوراق بانکی از قبیل چک، سفته، برات و مکاتبات مؤسسه با امضای مدیرعامل و مهر مؤسسه اعتبار خواهد داشت.
ماده ۲۸ مدیرعامل می‌تواند امضای تمام یا قسمتی از اسناد یادشده و مکاتبات مؤسسه را به قائم‌مقام خود(در صورت انتخاب) و یا یکی از اعضای هیات مدیره تفویض نماید.
ماده ۲۹تمامی اموال و دارایی‌هایی که به مؤسسه تعلق‌گرفته یا بعداً به دارایی آن افزوده شود، در دفاتر مربوطه ثبت خواهد شد. در صورتی‌که از محل فعالیت‌های مؤسسه درآمدی تحصیل می‌شود، پس از وضع هزینه‌های جاری و قانونی و منظور نمودن ۱۰ درصد به ذخیره‌ی احتیاطی (برای توسعه و پیش‌برد امور مؤسسه) بقیه‌، بین اعضای مؤسسه مطابق این اساس‌نامه قابل تقسیم خواهد‌بود.
ماده ۳۰فوت، حجر، استعفا، خروج یا اخراج یک یا چند نفر از مؤسسان یا هیئت‌مدیره و مدیرعامل موجب انحلال مؤسسه نخواهد‌بود و عضو جانشین یا سایر اعضا وظیفه محوله را تا معرفی عضو جدید توسط اعضا مؤسسه و تأیید هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی انجام خواهند داد. ورثه یا قیم متوفی یا محجور درخصوص معرفی عضو جدید اولویت خاص نخواهند داشت و عودت اموال مربوط به متوفی و محجور از مؤسسه به صاحبان حق براساس قوانین موضوعه کشور خواهد بود. (غیرقابل تغییر)
ماده ۳۱ انحلال مؤسسه به رأی موافق تمامی اعضای مؤسسه امکان‌پذیر خواهد‌بود و در صورتی که در جلسه‌ی اول حضور تمامی اعضا حاصل نگردد، رأی دوسوم اعضای مؤسس که صاحب اکثریت سرمایه نیز باشند، به شرط این‌که کم‌تر از دو نفر نباشد، ملاک و معتبر خواهد‌بود. هم‌زمان با انحلال، مدیر تصفیه‌ای به انتخاب مؤسسان(مجمع عمومی) از بین اعضا یا خارج از اعضا تعیین خواهد شد. مدیر تصفیه موظف است به حساب
مطالبات و دیون و تمامی اموال و دارایی‌های مؤسسه رسیدگی و نسبت به وصول مطالبات و پرداخت بدهی‌‌ها اقدام و گزارش نهایی را به مؤسسان(مجمع عمومی) تسلیم نماید. مؤسسان(مجمع عمومی) درباره‌ی باقی‌مانده‌ی اموال و دارایی‌ها اخذ تصمیم خواهند‌کرد.(غیرقابل تغییر)
ماده ۳۲ باقی‌مانده‌ی اموال و داریی‌ها به نسبت سهم اعضای مؤسسان مطابق با جدول پایانی قابل تقسیم خواهدبود.
ماده ۳۳ پس از انحلال مؤسسه براساس صورت‌جلسه، مؤسسین باید آن را به هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی اعلام تا اقدام مقتضی برای کان لم یکن کردن ثبت مؤسسه صورت‌پذیرد. در صورت عدم اعلام انحلال به هیئت مزبور، مؤسسه از تاریخ تنظیم صورت‌جلسه منحل تلقی‌می‌شود؛ ولی مؤسسین در برابر اشخاص ثالث مسئولیت تضامنی خواهند‌داشت. (غیرقابل تغییر)
ماده ۳۴هرگونه تغییر و اصلاح مفاد اساس‌نامه از قبیل تغییر آدرس، تغییر مؤسسان، تغییر زمینه فعالیت‌ها و سایر تغییرات باید براساس اساسن‌امه مصوب و طبق صورت‌جلسه اعضای مؤسس پس از تأیید هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی صورت پذیرد. (غیرقابل تغییر)
ماده ۳۵تمامی تغییرات پس از طی مراحل اساس‌نامه‌ای و تأیید نهایی هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی، فقط از طریق دفتر توسعه مشارکت‌های فرهنگی و هنری به اداره‌ی ثبت شرکت‌ها برای ثبت تغییرات اعلام می‌گردد.(غیرقابل تغییر)
ماده ۳۶ درباره‌ی مسائلی که در این اساس‌نامه پیش‌بینی نشده، طبق مقررات قانونی حاکم بر مؤسسات غیر تجاری و ضوابط تأسیس مؤسسات و مراکز فرهنگی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی رفتار خواهد شد. (غیرقابل تغییر)
این اساس‌نامه در سه فصل مشتمل بر ۳۶ ماده در جلسه‌ی مورخ ۱۳۹۲/۱/۲۳هیئت مؤسس مؤسسه‌‌ی فرهنگی هنری «بنیاد اکبر رادی» با حضور تمامی اعضا قرائت و به اتفاق آراء تصویب شد.
مؤسسان: حمیده بانو عنقا، آرش رادی و بهزاد صدیقی.